Szakmai döntés kamaszkorban

Szerző: Németh Zsuzsanna Rózsa | 2019. október 22.

Üzemekbe, tanműhelyekbe látogatnak a gyerekekkel, élmény alapú osztályfőnöki órát tartanak, Kisinas tábort, Karrierhetet, Tájoló Napot szerveznek a szakmaválasztás előtt álló tanulóknak a Vas Megyei Kereskedelemi és Iparkamara pályaorientációs munkatársai, felkeltve ezzel a különböző foglalkozások iránti érdeklődésüket. Az iparkamara a Vas Megyei Szakképzési Centrummal közösen az Európai Szakképzési Hét keretében Pályaorientációs Fórumot szervezett, ahol a megye általános iskoláinak vezetőit és pedagógusait tájékoztatták a tanulók továbbtanulási lehetőségeiről, ehhez kapcsolódva pedig a kamara ismertette a megyében zajló pályaorientációs tevékenységét a megjelenteknek.

 

 A kamaszkor megélése már önmagában is nagy kihívást jelent gyermeknek, szülőnek egyaránt, ezt csak tetézik a „Mi lesz belőled, ha nem tanulsz?” és a „Nem tudom mit akarok csinálni” témájú otthoni párbeszédek a pályaválasztás előtt álló serdülők életében. A fiataloknak az egyik legérzékenyebb korban kell eldönteniük, milyen területen tanulnának szívesen, amelyben munkát is vállalnak majd az iskola elvégzése után. Éppen a választásuk megkönnyítése érdekében segítik országszerte a diákok útját a területi kamarák pályaorientációs munkatársai. Füstné Holczapfel Tünde előadásában elmondta, a tanácsadók munkájuk során irányt mutatnak a gyerekek számára, hogy felismerjék magukban miben tehetségesek, mi az amit szívvel és lelkesen tanulnának, mi adhat számukra sikerélményt. A kamara képzési csoportvezetője prezentációjában ismertette a pályaválasztást segítő tevékenységeiket: Az őszi Karrierhéten 3000 diák próbálhatta ki a különböző foglalkozásokat, a nyári ingyenes Kisinas Táborban és az év minden szakában az általános iskolások az üzem- és tanműhely látogatások alkalmával bepillantást nyerhetnek hogyan készül például a bútor, milyen eladóként termékeket értékesíteni, faipari műhelyben gyalulni vagy dekoratőrként kreatív tárgyakat alkotni; emellett népszerű az egyéni képességeiket felmérő Tájoló nap, a Szakmavilág Road-show, az SZKTV lebonyolítása valamint, a Szakma Sztár Fesztiválra látogató diákok utaztatásának szervezése is a kamara szakképzési feladatai közé tartozik. – hangzott el a Pályaválasztási Fórumon.

 

 

Füstné Holczapfel Tünde a kamara pályaorientációs munkájáról tartott előadást a fórumon

 

 

A pályaorientáció szerepét hangsúlyozta Sejberné Szabó Marianna a vasvári Kardos László Általános Iskola igazgatója is. Beszédében kiemelte, hogy a kamarai osztályfőnöki órák mellett intézményük is rendszeresen szervez továbbtanulásra ösztönző tematikus napokat a diákoknak és szüleiknek, ráadásul helyi alkotóműhelyekbe, cégek munkáiba is betekintést nyerhetnek az iskolások az általuk szervezett üzemlátogatások alkalmával.

 

 

 

Élményalapú osztályfőnöki óra a vasvári általános iskolásoknak

 

 

Hol és mit tanuljanak a pályaválasztás előtt álló vagy a szakmaváltásban gondolkodó fiatalok? A képzési lehetőségekről és a Szakképzés 4.0. alapján az új iskolatípusokról Birosz Pál Tamás, a Vas Megyei Szakképzési Centrum főigazgató-helyettese tájékoztatta az általános iskolák vezetőit a fórumon. A centrum 14 tagintézményében jelenleg több mint ötezren tanulnak megyeszerte. Elhangzott, hogy a centrum feladatai közé tartozik a végzettség nélküli iskolaelhagyás és a lemorzsolódás csökkentése, valamint a tanulói kompetenciák, készségek fejlesztése is. A képzésekről a www.vmszc.hu  valamint a https://szakkepzes.ikk.hu/ szakképzési iskolakereső oldalon is tájékozódhatnak a tanulni vágyók.

 

 

 

 

Birosz Pál Tamás a VMSZC képzési lehetőségeit ismertette

 

Az iparkamara nyilvántartása szerint jelenleg 300 gyakorlati képzőhelyen tanulnak duális képzésben a diákok Vas megyében, ezek egyike a 121 éves múlttal rendelkező BPW-Hungária Kft. A futómű alkatrészek gyártásával foglalkozó cég évfolyamonként 20 fő mechatronikai technikus, hegesztő és gépi forgácsoló tanulót foglalkoztat tanulószerződéssel. – mondta Kelemen József, a BPW-Hungária Kft. műszaki képzőközpontjának vezetője. A duális képzés előnyei között a diákokra nézve az ösztöndíj szerződést, a kor elvárásainak megfelelő színvonalas tanműhelyt és a bejárási költségtérítést emelte ki; a vállalat szemszögéből pedig előnyös, hogy a termékek és a technológia ismeretének birtokában, a szakmájukat valós üzemi környezetben elsajátító tanulókkal tervezhető a szakember-utánpótlás.

 

 

 

Kelemen József tart tárlatvezetést a gyerekeknek a BPW-ben

 

 

„Aki a duális képzésben tanul, az már az első nap megkezdi a karrierjét.” – kezdte előadását Pócza Zsolt. A duális képzésben 2013 óta aktív szerepet vállaló Uniriv Ipari és Kereskedelmi Kft. ügyvezetője is előnyként emelte ki, hogy a jelenleg három évfolyamon tanuló 29 diákot valós ipari környezetben, szakmai tapasztalatokkal rendelkező mesterek oktatják, valamint egyfajta technológiai fegyelmet is kapnak a fiatalok az élethez útravalónak.

 

 

 

Pócza Zsolt ügyvezető, az Uniriv Kft.-nél zajló duális képzésről tart előadást

 

A képzések szerepe és célja vállalati oldalról nézve a versenyképesség és az innováció; a munkavállalók szempontjából a versenyképes kereset, a biztonságos megélhetés és a magasabb életszínvonal – mondta Madarász Erik a felnőttképzéssel foglalkozó SOTER-LINE Oktatási Központ oktatási igazgatója  a rendezvényen. A tapasztalatok mégis arra mutatnak, hogy a legtöbb cég az olcsó munkaerőre építi termelését, a versenyképesség fenntartásához azonban tudásalapú társadalomra van szükség. – fűzte hozzá a szakember. Míg a  multivállalatok nagy hangsúlyt fektetnek dolgozóik továbbképzésére, tanulási életutat adnak a munkaszerződés mellé, addig a kisebb cégek szinte alig vagy egyáltalán nem tartják fontosnak munkavállalóik taníttatását.

A Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara  pályaorientációs munkájáról honlapunkon és a Légy Képben Vas megye oldalon olvashatnak részletesen.