Üdvözöljük a

Csapdahelyzetek és megoldásaik családi vállalkozásokban | Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Csapdahelyzetek és megoldásaik családi vállalkozásokban

2017. február 1.

A sikeres családi vállalkozás titka a következő: mindig az üzleti érdekeket kell szem előtt tartanunk. Természetesen ez korántsem ilyen egyszerű, hiszen a családi vállalkozásokat a rokoni kapcsolatok révén áthatják az érzelmek. Nem könnyű egy rokonnak nemet mondani, vagy éppen olykor kérdőre vonni, amiért rosszul teljesít. Mégis, hogyan kerülhetjük el a buktatókat a családi bizniszben?

A kkv-k körében igen magas a családi vállalkozások aránya Magyarországon – a GDP-nek több mint felét adják ezek a típusú vállalatok és vállalkozások, illetve a foglalkoztatottak körülbelül fele náluk talál munkát. Ugyanakkor az a tapasztalat, hogy ezeknek a vállalkozásoknak jelentős részénél nem működik az üzlet és a család kettéválasztása.

Általában az a tapasztalat, hogy a családi vállalkozásokat házaspárok alapítják. Ugyanakkor a házasság, akárcsak az üzlet, átélhet átmeneti, esetleg tartós nehézségeket. A feszültség pedig a felszín alatt munkálkodik egészen addig, amíg kontrollálatlan formában tör magának utat. Ez beláthatatlan következményekkel járhat az üzletre vonatkozóan, hiszen a feszültséget mások is megérzik, így a munkavállalóktól kezdve akár az ügyfelekig mindenki kaphat belőle. A kulcs a kommunikáció – a személyes problémákat jobb minél előbb megbeszélni és kihagyni az üzletből, amennyire csak lehet.

Az OTP Business szakértői úgy látják, a kommunikáció mellett az érdemalapú vállalati kultúrának is komoly szerepe lehet a nehézségek megelőzésében. Ez azt jelenti, hogy a vállalaton belül alapvetően egyenlőség van, az előléptetéseket, jutalmakat tisztán a teljesítmény alapján érdemelhetik ki a munkavállalók, nem pedig pusztán a rokoni kapcsolatok miatt jut valaki előrébb a ranglétrán, vagy lesz több a fizetése.

További gyakori hiba lehet ezekben a vállalkozásokban, hogy toborzáskor eleve rokoni szálak alapján választanak adott pozíciókra embereket, illetve gyakran meg sem hirdetik az állást. Ez akkor igazán problematikus, ha az újonnan érkezett szakmai múltja hiányos és a régóta a cégnél dolgozó, nagy szakmai tapasztalattal rendelkező munkaerő feletteseként lesz része a rendszernek. Ezek a helyzetek rendkívül gyorsan vezethetnek a már jól összeszokott csapat azonnali széthullásához, felmondásokhoz.

Ehhez a témához szorosan kapcsolódik az utódlás kérdése is a családi vállalkozások esetében. A generációváltás előtt álló vállalkozások körében a leginkább elterjedt gyakorlat ugyanis az, hogy a leköszönő cégvezető saját gyermekének, vagy valamely családtagjának adja át a vállalkozását. Ez az opció csak akkor lehet sikeres, ha az utódnak a szakmai felkészültsége is megvan a feladat ellátásához, hiszen így a munkavállalók is elfogadják majd főnöküknek, és továbbra is sikeres lesz majd a cégvezetés. Érdemes megjegyezni ugyanakkor azt is, hogy ma már a családi cégek mintegy hatoda nyitott arra is, hogy a vezetést külső szakemberre bízza.

Végül a sikeres üzleti működés elengedhetetlen feltétele, hogy a bizniszt bízzuk a profikra: üzleti tanácsot kizárólag szakembertől kérjünk. Természetesen meghallgathatjuk a családtagok véleményét is, hiszen meglátásaik hasznosak lehetnek, de a végső döntés előtt azért mindenképpen kérjük ki a szakértő tanácsát is.