Határozottabb uniós fellépés a félretájékoztatással szemben

Szerző: Pesthy Zsuzsanna | 2018. december 13.

Tekintettel a 2019. évi európai parlamenti választásokra, valamint arra, hogy 2020-ig több tagállamban országos és helyhatósági választásokra kerül sor, ma cselekvési tervet terjesztettek elő a félretájékoztatás elleni küzdelem fokozása és a demokratikus rendszerek védelme érdekében.

A cselekvési tervben az Európai Bizottság és Federica Mogherini, a közös kül- és biztonságpolitika főképviselője több konkrét intézkedést is felvázol a félretájékoztatás elleni fellépés érdekében, egyebek mellett külön riasztási rendszer létrehozását és az online platformok által aláírt gyakorlati kódex végrehajtásának szoros nyomon követését szorgalmazva. A terv a célokra fordítható források növelését is előirányozza. A cselekvési terv négy kulcsfontosságú területre összpontosít:

    Az észlelés javítása: az EU megerősíti az Európai Külügyi Szolgálat (EKSZ) stratégiai kommunikációs munkacsoportjait és hibrid fenyegetésekkel foglalkozó uniós információs és elemzőcsoportját, valamint a szomszédságpolitikai partnerországokban működő uniós küldöttségeket, lényegesen több szakembert és adatelemző eszközt biztosítva számukra. Az EKSZ stratégiai kommunikációs költségvetése a tervek szerint 2019-ben több mint kétszeresére – 1,9 millióról 5 millió euróra – emelkedik.

    Összehangolt válaszlépések: Az uniós intézmények és a tagállamok között 2019 márciusáig külön riasztási rendszer jön létre a félretájékoztatási kampányokkal kapcsolatos adatok és értékelések megosztásának elősegítése, valamint a félretájékoztatási fenyegetések valós idejű jelzése céljából. A Bizottság és a főképviselő azt szorgalmazza továbbá, hogy a tagállamok tegyenek többet az uniós értékek és szakpolitikák kommunikációja terén, és védelmezzék az Európai Uniót és annak intézményeit a félretájékoztatási kampányokkal szemben.

    Az internetes platformok és az online ágazat: A Bizottság 2018 áprilisában gyakorlati kódexet terjesztett elő, melyet októberben a Facebook, a Google, a Twitter és a Mozilla, valamint az online platformokat, illetve a reklámipart és a hirdetőket képviselő szakmai szövetségek is aláírtak. A cselekvési terv azt szorgalmazza, hogy az aláírók mielőbb hajtsák végre a vállalt kötelezettségeiket, a 2019. évi európai parlamenti választások tekintetében sürgősnek minősülő intézkedésekre összpontosítva. Ezek mindenekelőtt a következőket foglalják magukban: a politikai hirdetések átláthatóságának biztosítása, a hamis felhasználói fiókok törlésére irányuló erőfeszítések fokozása, a nem emberi interakciók (az internetes robotok által automatikusan küldött üzenetek) megjelölése, a tényellenőrzőkkel és tudományos kutatókkal való együttműködés a félretájékoztatási kampányok észlelése érdekében, valamint az ellenőrzött tényeken alapuló tartalmak láthatóságának és terjedésének javítása.

    Tudatosságnövelés és a polgárok felkészültségének javítása: A célzott tudatosító kampányok mellett az uniós intézmények és tagállamok külön programok segítségével mozdítják elő a médiaműveltséget.